Hong Kong & Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Lars Braams - WaarBenJij.nu Hong Kong & Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Lars Braams - WaarBenJij.nu

Hong Kong & Guangzhou

Door: Lars Braams

Blijf op de hoogte en volg Lars

21 Juli 2014 | China, Kanton

Zo nu maar eens mijn reisverslag uploaden. In China was het niet mogelijk vanwege de Googlemaps plug-in op deze website. Google is gescensureerd in China dus het was even uitstel. Maar van uitstel geen afstel!

Diploma op zak en een stage in het vooruitzicht; een vakantie kan niet beter beginnen al zeg ik het zelf. De tragische gebeurtenis en zwarte bladzijde voor ons land op onze vertrekdag bracht een donkere rand aan onze reiseuforie. Een rand die niet met woorden te omschrijven is, dus dat ga ik ook niet proberen. Aangekomen in Hong Kong gingen we met de trein naar Nathan Rd. De vriendelijke conducteur legde uit hoe we daar moesten komen. Na 2x overstappen waren we op nathan rd, nr. 602... Onze 'reservering' bevond zich op nr. 58. Na een tijdje lopen zagen we dat we pas bij 591 waren. Navraag gedaan en een vriendelijke chinees liep met ons naar het juiste metrostation. Twee haltes verder kwmen we uit bij het beruchte en beroemde mirador mansion. Binnen moet je via een kleine lift (waar je overigens erg lang op moet wachten) naar boven. Onze reservering op de 12e verdieping bij cosmic guesthouse was (zoals verwacht) mislukt, maar op de 14e was nog plek bij Man Hung Ling, top! Voor 'slechts' 35 euro p/n hebben we een 5e ranks hostel zonder raam. Vanwege het hoogseizoen (er zijn enorm veel chineze toeristen) is alles vol en duur. Hong Kong is groot, groter, grootst. Er is bijvoorbeeld een armani mall van 4 verdiepingen. De malls bieden overig wel handige afsnijwegen om de hordes chineze toeristen te ontwijken. Verder heeft het ook wel iets London's, vanwege alle dubbeldekkers die door de straten crossen. We hebben een hoop mooie dingen gezien, o.a. een tochtje met de starferry, een ritje de berg op met de peak trail, vele bizarre winkeltjes en uiteraard karaoke zingen met een aantal oude dronken (en vieze, aldus tamara) chinezen. Kortom: geweldig. Ik heb nog niet echt het idee in het oosten te zijn, het is hier zo westers. De komende dagen gaat dat zeker veranderen!

Vroeg op, richting Guangzhou. In de trein (luxe!) onze arrival papiertjes ingevuld en de grensovergang naar mainland China verliep allemaal very smooth. Maar dan sta je in Guangzhou: een enorme stad met een nog veel groter stedelijk gebied dat de stad omringd. Zo overzichtelijk als HK was, zo chaotisch is Guangzhou. Op het Guangzhou station was de 1e missie: vind het metrostation. Na wat trappen naar beneden kwamen we ineens in een soort ondergronds gangenstelsel waar mensen leven. Net het metrostation, op naar boven dus. Het Engels van het stationspersoneel is zo'n beetje 0.0. De truc is om de wat jonger hip/zakelijk uitziende chineens aan te spreken. Maar spreek nooit een chineens aan die loopt, want die heeft haast. Het best zijn de zittende chinezen. Iemand wees ons het metrostation. Het metrostation = complete chaos. Mensen, mensen en nog eens mensen. Het metrosysteem is overigens ook niet erg logisch. Een lijn gaat soms 4 kanten uit en heeft verschilende transferhubs over dezelfde lijn. Met behulp van een Chinees die letterlijk met ons mee liep naar de verschillende sporen kwamen we uiteindelijk in het centrum. Hotelletje gepakt en gegeten bij de plaatselijke chinees en vervolgens een busticket kopen voor de volgende dag, richting Yangsuo (de binninlanden in!). Het vinden van de bushalte + het kopen van het juiste ticket kost hier heel wat tijd. Geduld is een must. Als je dan uiteindelijk iemand vindt die een beetje Engels spreekt is het eigenlijk heel erg lachen (mits ze geen haast hebben). Om een indicatie te geven van de drukte: neem utrecht centraal tijdens de spits, maar dan 'iets' drukker ;)

• 08 Augustus 2014 - 15:15

Manuela:

Lars, wat geweldig dat je geslaagd bent. Van HARTE! en dan ook meteen een stageplek. Dat is zeker gaaf! Gerard en ik zijn vandaag de hele dag in het ziekenhuis. Het enige voordeel is dat we er internet hebben en ik dus een begin heb gemaakt met het lezen van je verhalen. Een geweldige reis toegewenst!