Van Uttar Pradesh tot Rajasthan - Reisverslag uit Jaipur, India van Lars Braams - WaarBenJij.nu Van Uttar Pradesh tot Rajasthan - Reisverslag uit Jaipur, India van Lars Braams - WaarBenJij.nu

Van Uttar Pradesh tot Rajasthan

Door: Lars Braams

Blijf op de hoogte en volg Lars

31 Januari 2012 | India, Jaipur

Als je de trein van 18.15 naar Agra moet hebben vertrek je natuurlijk pas om 17.00 vanaf Varanasi. Eerst nog rustig een potje kaarten en daarna op je ‘gemakje’ naar de dichtstbijzijnde tuktuk. Maar dan kom je erachter dat er file staat, en nog meer file en nog meer. Na een wijselijk besluit uit de tuktuk te springen en een stuk door de file te rennen pakten we een risksha (een soort fiets). Nog 2 km te gaan en nog zo’n 15 minuten de tijd, dit werkt niet! Weer eruit gesprongen (en veel te veel betaald) en instappen in de snelste tuktuk van Varanasi. Met mijn tas half uit de deur croste we overal doorheen naar het treinstation. Daar uitgestapt en vervolgens gerend naar de trein. 7 minuten later vertrok te trein. Ik ben misschien wel de streshaas van het gezelschap nu, maar zonder mij kwamen we natuurlijk nooit op tijd! Helemaal bezweet sloten wij ons aan bij het reisgezelschap voor de volgende 12 uur..

Agra is schoner, ruikt lekkerder en er is minder herrie. Op het moment is er ook niet veel nodig om lekkerder te ruiken dan ik. We hadden een mooi hotel met uitzicht op de Taj Mahal vanaf het rooftop restaurant. Een beetje vieze hoteleigenaar gaf ons uitleg over de stad terwijl we aan het wachten waren tot er een kamer vrij kwam. Rond half 11 gingen we richting Agra Fort. Met een goed Engels sprekende gids hebben we iets van de geschiedenis geleerd en iets van de sfeer geproefd van hoe het vroeger zou moeten zijn geweest. Na Agra Fort stond een bezoekje aan de Baby Taj op het programma, een soort kleine Taj Mahal. Daarna wilden we nog naar een parkje om van het uitzicht op de Taj Mahal te genieten. Helaas moest je ook hier entree betalen en we besloten langs het park naar de rivier te lopen. Vanaf daar had je ook mooi uitzicht op de Taj Mahal.

Na onze spullen in het hotel gedropt te hebben (je mag echt bijna niets meenemen naar binnen het complex) gingen we op weg naar de Taj Mahal. Ik dacht uiteraard alles in het hotel achter gelaten te hebben, maar toen bleek dat batterijen ook niet waren toegestaan. De batterijen van mijn zaklamp werden dus weggegooid bij de ingang! Maar goed, bij binnenkomst was alles vergeven. Een enorm plein met aan beide zijden tuinen, alles van wit marmer en recht voor je een enorme poort. Door de poort en tussen de mensenmassa door kom je recht voor de Taj uit, echt enorm! De binnenkant is ook erg mooi, maar kan niet tippen aan de buitenkant. De rest ging al wat eerder weg naar het oude centrum, toen heb ik nog een paar uurtjes van het uitzicht op de Taj genoten. (De Taj Mahal is gebouwd in 1640, door Sjah Janan, als herdenkingsmonument voor zijn derde vrouw. Janan was een moslim, dit zie je ook terug in het gebouw. De vorm en de Koranteksten langs de zijkanten illustreren dit.) Ook hier weer wil iedereen met je op de foto. Voor de Indiërs is de Taj Mahal ineens niet meer interessant als ze een blanke zien. Niamh kan dit gedrag eigenlijk niet meer uitstaan, ik kan er gelukkig nog steeds om lachen :P

Na een volle dag Agra en een halve nacht slaap vertrokken we om 4.00 uur richting het station. We hadden second seat tickets en ik was toch wel even bang dat we echt in een shithole terecht zouden komen. Gelukkig bleek alles mee te vallen: de banken waren niet van hout, er liepen geen ratten en de mensen stonken niet zo erg als gevreesd. Ik heb nog even geslapen, iets gelezen en om half 10 kwamen we aan in Jaipur, the Pink city.

Jaipur is echt een wereld van verschil ten opzichte van wat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt. In de tuktuk vanaf het station naar ons hotel kwamen we langs: DE Pizzahut, de KFC en de Mc Donalds!!! Na nog wat gezoek naar een goed hotel (de eerste wilde onze paspoorten bij zich houden, dat gaat niet gebeuren) kwamen we bij hotel Vashivusnu (zoiets?). Eitje met kaas en twee toasts gaat er s’ morgens goed in. Maar met in je achterhoofd het idee dat er een Mc Donalds in de buurt zit houd je natuulijk wel een plekje over voor een goed menu. Eten bij de Mc Donalds voelde echt als een finish van deze reis. Vijf weken Nepal, Varanasi en nu een Mc Donalds, dat dit mogelijk is.

Na goed ontbijt gingen we naar het Albert Hall Museum. Daarna gingen we naar het bekende Hawa Mahal en tot slot naar Jantar Mantar, kortom High Lights spotten. Toch was het hoogtepunt van mijn dag rond 16.00 uur. Toen we met een in-krantenpapier-gewikkeld -biertje aan het water, met uitzicht op het Water Palace, lekker aan het kletsen waren over thuis. Helaas kwamen we op terugweg langs een minder leuk plekje. Hier werden de olifanten gehouden die overdag wandeltochten voor toeristen faciliteren. Strak aan de ketting gebonden, met beschilderde gezichten en weinig beweegruimten liggen ze hier midden in de stad, echt onbegrijpelijk.

’s Avonds gegeten bij Niro’s op advies van de LP. Een chique restaurant met witte tafelkleden etc. Ik wilde wel eens iets lokaals proberen: kip kebab? Stom idee achteraf, de volgende dag was geen feestje.

Gisteren stond in het teken van: winkelen op de bazaar (en vooral afdingen) en twee forten bekijken. Na een wandeling van 2km een berg op kwamen we bij Nahargarh Fort. Het uitzicht was prachtig, maar het fort was een beetje een tegenvaller: vervallen en verlaten. Met de tuktuk gingen we naar een ander fort, nog iets verder uit het centrum. Dit Amber Fort was wel super gaaf. Het eerste wat in mij opkwam: dit complex leent zich echt voor een potje paintball. Na een mooie wandeling en een lekker stuk pizza in de zon liepen we uit het fort. Het plan was om een lightshow bij te wonen, maar we besloten om toch maar terug naar het centrum te gaan om iets te eten. Gevestigd in een mooie shopping mall vonden we little italy, hier heb ik de lekkerste spaghetti van deze reis gegeten.

Vandaag nog even het stadspaleis bezocht, daarna was het plan om even te relaxen aan het zwembad. Dit plan viel in het water, het zwembad wordt momenteel gerenoveerd (tegenvaller!).
Om 17.50 vertrekt de trein naar Delhi, als het goed is komen we rond 22.40 aan! Hotel is al geregeld, hopen dat we nu wel in 1x goed terecht komen :)

• 31 Januari 2012 - 09:38

Tof verhaal! Maar ik blijf erbij dat het niet relax is om interessanter te zijn dan de Taj Mahal! ;-) Al klaar om koffie te gaan drinken?

• 31 Januari 2012 - 09:48

Tamara:

Haha leuk verhaal! Ben zo benieuwd naar alle foto's!

• 31 Januari 2012 - 21:20

Walter:

Eerst heet je Laxman en nu weer Streshaas, make up your mind :)

Veel westerse dingen gezien lees ik, zelfs een degelijk AH Museum, Appie is er trots op ;)

Maar al met al weer een mooie ervaring erbij, ben zeer benieuwd naar de Taj Mahal foto's